Άρχισε σήμερα η αποκατάσταση της τηλεφωνικής επικοινωνίας μεταξύ της Τόνγκα και του υπόλοιπου κόσμου μετά την μεγάλη έκρηξη του υποθαλάσσιου ηφαιστείου.
H πλήρης σύνδεση του ίντερνετ, ωστόσο, είναι πιθανόν να χρειαστεί ένα μήνα ή παραπάνω σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια εταιρία του μοναδικού υποθαλάσσιου καλωδίου στο αρχιπέλαγος.
Η έκρηξη στο ηφαίστειο Χούνγκα Τόνγκα-Χούνγκα Χαπάι, που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 3 ανθρώπους και έστειλε κύματα τσουνάμι σε όλο τον Ειρηνικό, είχε ως αποτέλεσμα η χώρα των περίπου 105.000 κατοίκων να αποκοπεί από τον υπόλοιπο κόσμο το Σάββατο.
Η εταιρία τηλεπικοινωνιών Digicel ανακοίνωσε αργά την Τετάρτη (τοπική ώρα) ότι κατάφερε να αποκαταστήσει τη δυνατότητα για διεθνείς κλήσεις, αν και το Reuters δεν κατάφερε άμεσα να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με την Τόνγκα.
Οι πλήρεις υπηρεσίες δικτύου δεν θα είναι διαθέσιμες έως ότου αποκατασταθεί το υποθαλάσσιο καλώδιο, σύμφωνα με την Digicel. Ειδικό σκάφος θα αναχωρήσει από το Πορτ Μόρεσμπι σε μια αποστολή αποκατάστασης των ζημιών το σαββατοκύριακο, δήλωσε ο Σαμιουέλα Φονούα, πρόεδρος της ιδιοκτήτριας εταιρίας του καλωδίου Tonga Cable Ltd.
Ωστόσο με οκτώ ή εννέα ημέρες ταξιδιού για την παραλαβή εξοπλισμού στη Σαμόα και στη συνέχεια ταξίδι με αβέβαιη διάρκεια προς την περιοχή της ηφαιστειακής έκρηξης, «θα είμαστε τυχεροί» εάν η διαδικασία ολοκληρωθεί μέσα σε ένα μήνα, σύμφωνα με τον ίδιο.
«Μπορεί να χρειαστεί περισσότερο από αυτό», είπε ο Φονούα. «Τα καλώδια είναι στην πραγματικότητα γύρω από την ηφαιστειακή ζώνη. Δεν γνωρίζουμε…εάν είναι άθικτα ή υπέστησαν ζημιές ή κόλλησαν κάπου στον βυθό. Δεν γνωρίζουμε εάν έχουν θαφτεί ακόμα βαθύτερα».
Το ουσιαστικά τηλεπικοινωνιακό blackout κατέστησε ακόμα δυσκολότερες τις προσπάθειες παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας, που έχουν ήδη δοκιμαστεί από την πανδημία της COVID-19.