Ερευνητές από την Αυστραλία υποστηρίζουν ότι έχουν βρει πώς να επαναχρησιμοποιήσουν τις μάσκες μίας χρήσης ώστε να χρησιμοποιηθούν ως βάση στις ασφαλτοστρώσεις ή και τα πεζοδρόμια σε συνδυασμό με ένα μίγμα σκυροδέματος.
«Η ανάλυση δείχνει ότι οι μάσκες προσώπου συμβάλλουν στην προσθήκη αντοχής στο τελικό προϊόν, για χρήση σε βασικά υποστρώματα δρόμων και πεζοδρομίων», δηλώνει το Πανεπιστήμιο RMIT. Η μελέτη με τίτλο Repurposing of COVID-19 single-use face masks for pavements base/subbase δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science of the Total Environment με έδρα την Ιρλανδία, με τον Mohammad Saberian ως κύριο συγγραφέα.
Οι ερευνητές, με έδρα το Πανεπιστήμιο RMIT στη Μελβούρνη, λένε ότι έχουν δείξει πώς οι μάσκες μίας χρήσης μπορούν να ανακυκλωθούν και να εκμεταλλευτούν. Η χρήση εξοπλισμού ατομικής προστασίας (PPE) έχει αυξηθεί δραματικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με περίπου 6,8 δισεκατομμύρια μάσκες μίας χρήσης να χρησιμοποιούνται καθημερινά σε όλο τον κόσμο.
Οι Αυστραλοί ερευνητές υποστηρίζουν στη μελέτη τους, ότι σε περίπου ένα χιλιόμετρο δρόμου με δύο λωρίδες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν περίπου 3 εκατομμύρια τεμαχισμένες μάσκες, εμποδίζοντας 93 μετρικούς τόνους αποβλήτων να οδηγηθούν σε χώρους υγειονομικής ταφής.
Το νέο υλικό κατασκευής δρόμων που αναπτύχθηκε από το RMIT χρησιμοποιεί επίσης αδρανή υλικά από ανακυκλωμένο σκυρόδεμα (RCA) και πληρεί τα πρότυπα ασφάλειας, σύμφωνα με το πανεπιστήμιο.
«Αυτή η αρχική μελέτη εξέτασε τη σκοπιμότητα της ανακύκλωσης μάσκας μίας χρήσης και ήμασταν ενθουσιασμένοι που το βρήκαμε. Όχι μόνο λειτουργεί, αλλά επίσης προσφέρει πραγματικά μηχανικά οφέλη», λέει ο Saberian, ο οποίος υποστηρίζει ότι η μελέτη ήταν η πρώτη του είδους της ώστε να διερευνήσει πιθανές εφαρμογές των χρησιμοποιημένων μασκών μίας χρήσης.
Σε σχετική εργασία, οι ερευνητές του RMIT λένε ότι έχουν επίσης ερευνήσει τη χρήση τεμαχισμένων μασκών ως υλικό για την κατασκευή σκυροδέματος. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το πανεπιστήμιο πρόκειται για «πολλά υποσχόμενα προκαταρκτικά ευρήματα».
Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η Σχολή Μηχανικών του RMIT έχει επίσης διερευνήσει τεχνικές για τη χρήση απορριμμάτων ελαστικών και σκωρίας παραγωγής χάλυβα σε υλικά από σκυρόδεμα και σε πλακόστρωτα.