Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
Μείωση κατά 1,2% κατέγραψαν οι όγκοι των φορτίων που μεταφέρθηκαν με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε σύγκριση με το 2019, ένα ποσοστό πολύ μικρότερο αφενός απ’ ό,τι αναμενόταν στην αρχική φάση εκδήλωσης της πανδημίας Covid-19 και αφετέρου από το ποσοστό πτώσης 6,8% που σημειώθηκε τους πρώτους έξι μήνες του 2020 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.
Όπως επισημαίνεται σε ανάλυση της Bimco, το δεύτερο εξάμηνο του 2020 οι όγκοι των μεταφερόμενων φορτίων αυξήθηκαν κατά 4,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο επίπεδο του δεύτερου εξαμήνου του 2019. Πολύ μεγάλο τμήμα αυτής της ανάπτυξης καταγράφηκε σε πολύ συγκεκριμένες γραμμές, με αποτέλεσμα να παρουσιαστούν συμφόρηση, ανισορροπίες και διαταραχή στην κυκλοφορία των εμπορευμάτων.
Η Bimco αναμένει ότι το 2021 θα είναι ακόμη καλύτερο για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε σύγκριση με το 2020, καθώς το υπερβάλλον φορτίο που πρέπει να μετακινηθεί θα διατηρηθεί για μήνες και οι liners το αξιοποιούν αυτό προκειμένου να «κλειδώσουν» μισθώσεις στα εμπορευματοκιβώτια, σε υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τα 2020 για τους επόμενους 12 μήνες.
Προβάδισμα στο εμπόριο Άπω Ανατολής – Β. Αμερικής
Με μεγάλη διαφορά η μεγαλύτερη αύξηση των φορτίων παρατηρήθηκε στο εμπόριο μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Βορείου Αμερικής. Σε αυτή τη γραμμή οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 3,6 εκατομμύρια TEU το δεύτερο εξάμηνο του 2020 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του ιδίου έτους και κατά 2,1 εκατομμύρια TEU σε σύγκριση με το δεύτερο εξάμηνο του 2019, επιδόσεις αρκετές για να φέρουν τη συνολική ανάπτυξη της γραμμής σε θετική ρότα (+1,4 εκατ. TEU). Η άνοδος της κίνησης το δεύτερο εξάμηνο του 2020 προκάλεσε μεγάλες διαταραχές σε πολλά λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, καθώς δεν μπόρεσαν να ικανοποιήσουν τους μεγάλους όγκους φορτίων, ενώ ταυτόχρονα εφαρμόζονταν ειδικά μέτρα προστασίας των εργαζομένων λόγω της πανδημίας.
Επιπλέον, οι χαμηλότερες εξαγωγές με τη χρήση εμπορευματοκιβωτίων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 προκάλεσαν ανισορροπία στο διεθνές εμπόριο και έλλειψη εξοπλισμού, καθώς τα άδεια εμπορευματοκιβώτια είχαν «κολλήσει» σε λάθος μέρη.
Χαμηλά η κίνηση προς την Ευρώπη
Σε αντίθεση με τη γραμμή Άπω Ανατολής – Βορείου Αμερικής, οι άλλες δυο σημαντικές εμπορικές γραμμές, η Ενδοασιατική και της Άπω Ανατολής προς την Ευρώπη, δεν κατέγραψαν αύξηση εμπορίου στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 ικανή για να καλύψει τις απώλειες του πρώτου εξαμήνου, με αποτέλεσμα τη συνολική πτώση στη γραμμή Άπω Ανατολής – Ευρώπης κατά 5,2% σε σύγκριση με το 2019. Στις ενδοασιατικές συναλλαγές η αύξηση 2,2% το δεύτερο εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με το δεύτερο εξάμηνο του 2019 δεν ήταν αρκετή για να ανακτηθεί η απώλεια του 4% του πρώτου εξαμήνου του 2020 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.
Η ιδιαίτερα ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης για εμπορευματοκιβώτια στις ΗΠΑ οφείλεται στην αύξηση των καταναλωτικών δαπανών, ιδίως σε αγαθά για τα σπίτια στα οποία οι άνθρωποι περνούσαν πολύ περισσότερο χρόνο, καθώς οι καταναλωτές δεν μπορούσαν να ξοδέψουν τα χρήματά τους σε άλλες υπηρεσίες, εκτιμά ο Πίτερ Σαντ, Chief Shipping Analyst της BIMCO. Ο αναλυτής της Bimco αναφέρει ακόμη ότι οι τιμές μίσθωσης των εμπορευματοκιβωτίων δεν σημείωσαν την ίδια πτώση με τους όγκους φορτίων στο πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου έτους, καθώς οι liners «έσπρωξαν» τις ζημιές προς τους παρόχους χωρητικότητας (μειώνοντας τις ναυλώσεις πλοίων), έτσι οι ναύλοι για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν απότομα από τα μέσα Φεβρουαρίου έως τον Ιούνιο.
Ενδεικτικά η μίσθωση ενός εμπορευματοκιβωτίου στη γραμμή από την Άπω Ανατολή προς την Ευρώπη μειώθηκε στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020 σημαντικά μέχρι τον Απρίλιο και έφτασε τα 1.639 δολ ανά TEU, τιμή που ήταν ακόμη υψηλότερη από αυτή που καταγράφηκε στη διάρκεια του μεγαλύτερου μέρους του 2019.
Αυξήθηκαν και οι τιμές μίσθωσης
Μόλις οι όγκοι φορτίων άρχισαν να μεγαλώνουν μετά τον Απρίλιο, αυξήθηκαν και οι τιμές μίσθωσης των εμπορευματοκιβωτίων και έφτασαν στα επίπεδα ρεκόρ των 8.500 δολ ανά TEU τον Φεβρουάριο του 2021.
Η τάση αυτή αναμένεται να κρατήσει και φέτος, καθώς οι liners έχουν το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές. Πάντως, όπως εκτιμά ο Πίτερ Σαντ, τα υψηλά κέρδη που έχουν πετύχει οι liners τους τελευταίους μήνες δεν αντικατοπτρίζουν τα θεμελιώδη στοιχεία της αγοράς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά τις ιδιαίτερες συνθήκες που προκάλεσε η πανδημία το 2020.