Οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου έχουν μείνει χωρίς συντήρηση εδώ και χρόνια, ενώ υπολογίζεται ότι η ενδεχόμενη επαναλειτουργία του θα πραγματοποιηθεί σε περίπου δύο μήνες.
Εκτός λειτουργίας τίθεται το εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα, καθώς η κακοκαιρία και το βάρος του χιονιού προκάλεσαν την κατάρρευση της οροφής στα ηλεκτροκάμινα της μονάδας νικελίου. Οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου έχουν μείνει χωρίς συντήρηση εδώ και χρόνια, ενώ υπολογίζεται ότι η ενδεχόμενη επαναλειτουργία του θα πραγματοποιηθεί σε περίπου δύο μήνες.
Υπενθυμίζεται ότι η ευρύτερη περιοχή της Φθιώτιδας αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα τόσο ηλεκτροδότησης, όσο και ύδρευσης, λόγω των σφοδρών καιρικών φαινομένων που επικρατούν.
Για την εξέλιξη έχει ήδη ενημερωθεί ο ειδικός διαχειριστής της ΛΑΡΚΟ, που αυτή την περίοδο βρίσκεται σε διαδικασία διάθεσης των περιουσιακών της στοιχείων μέσα από δύο διαγωνισμούς που οργανώνουν το ΤΑΙΠΕΔ (για τη μονάδα της Λάρυμνας) και ο ειδικός διαχειριστής (για τα ορυχεία).
Υπενθυμίζεται, επιπλέον, ότι η ΛΑΡΚΟ βρίσκεται σε καθεστώς ιδιωτικοποίησης, ωστόσο έχουν προκύψει δύο σοβαρά ζητήματα που θα εξετάσουν οι ενδιαφερόμενοι πριν αποφασίσουν για τη δεσμευτική προσφορά που θα υποβάλουν στην επόμενη φάση, εφόσον προκριθούν.
Το πρώτο ανοικτό ζήτημα είναι το κόστος που θα έχει η επαναλειτουργία του απαρχαιωμένου εργοστασίου της Λάρυμνας. Σύμφωνα με ορισμένους υπολογισμούς, για να λειτουργήσει το εργοστάσιο με πλήρη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανόνες απαιτούνται επενδύσεις 100 – 200 εκατ. ευρώ. Μένει να φανεί αν, όταν περάσει η διαδικασία στην πλήρη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων για αυτά τα κόστη, πόσοι από τους αρχικά έξι ενδιαφερόμενους θα προχωρήσουν στην υποβολή δεσμευτικής προσφοράς.
Το δεύτερο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, θέμα που επισκιάζει το διαγωνισμό είναι το κόστος του ρεύματος, που είναι και ο μεγαλύτερος συντελεστής κόστους στην πλέον ενεργοβόρα βιομηχανία της χώρας. Για αυτό το ζήτημα εξακολουθεί να υπάρχει μια καθόλου εποικοδομητική ασάφεια, δεδομένου ότι η ΔΕΗ έχει προτείνει μεγάλη αύξηση τιμολογίου στη ΛΑΡΚΟ, της τάξεως του 40% – 50%, και με επιβαρυντική δομή στις χρεώσεις (ρήτρα take or pay, κατάργηση χαμηλών νυχτερινών χρεώσεων). Για έναν επενδυτή που θα θελήσει να καταρτίσει ένα επιχειρηματικό σχέδιο, που θα φέρει για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια το κόστος παραγωγής της ΛΑΡΚΟ σε επίπεδο χαμηλότερο από την τιμή πώλησης του σιδηρονικελίου, το ζήτημα των τιμολογίων του ρεύματος θα έχει καθοριστική σημασία στις τελικές αποφάσεις.
Σημειώνεται ότι οι ενδιαφερόμενοι στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ είναι η Commodity & Mining Insight Ireland Ltd., η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε συνεργασία με την ελβετική AD HOLDINGS AG, η Mytilineos, η Solway Investment Group Ltd, η Tharisa Plc και η Trafigoura Group.