Το βόρειο ανατολικό πέρασμα αποτελεί τη πιο σύντομη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, η οποία ξεκινά από το λιμάνι του Murmansk, στα σύνορα Ρωσίας- Νορβηγίας και φτάνει στο Βερίγγειο Πορθμό.
Παρά τις συνέπειες της πανδημίας στο τομέα των μεταφορών, η διέλευση των εμπορικών πλοίων στο Βόρειο Πέρασμα δεν υπέστη μείωση. Το α΄ εξάμηνο του 2020 ταξίδεψαν 935 πλοία σε αντίθεση με 855 πλοία, τα οποία ταξίδεψαν το προηγούμενο έτος. Γενικότερα, από το 2016 μέχρι το 2019 η ναυτιλιακή κίνηση παρουσιάζει αύξηση 58% και οι μεταφορές αφορούν πετρέλαιο, υγροποιημένο φυσικό αέριο (τα περισσότερα πλοία που διέρχονται είναι LNG carriers), σιδηρομεταλλεύματα και άνθρακα από και προς τη Κίνα, τη Ρωσία και τον Καναδά.
Η Ρωσία αναπτύσσει τις δυνατότητές της γρήγορα και επενδύει σε στρατηγικά έργα στην ενέργεια και τα μεταλλεύματα στην Αρκτική (στόχος είναι η μεταφορά 80 εκατομμυρίων τόνων φορτίου ετησίως μέχρι το 2025 από το Βόρειο Πέρασμα). Ενδεικτικό είναι το επενδυτικό ενδιαφέρον που δείχνουν σταθερά οι ασιατικές χώρες για την ανάπτυξη της βορειοανατολικής διελεύσεως.
Παράλληλα, η Κίνα και η Ρωσία συνεργάζονται στενά και για την ανάπτυξη του στόλου των παγοθραυστικών πλοίων, για τη μεταφορά εμπορευμάτων ενέργειας από το Yamal LNG ή το Arctic LNG 2. Επίσης, η κινεζική Cosco Shipping Energy Transportation, ανακοίνωσε εσχάτως τη ναυπήγηση τριών LNG carriers (με κόστος 932 εκατομμύρια δολάρια) για την εξυπηρέτηση του έργου Arctic LNG 2, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν το 2023. Έτσι, φαίνεται πως η συνεργασία Κίνας- Ρωσίας γίνεται στενότερη καθώς και οι δυο χώρες έχουν αντιληφθεί το γεωστρατηγικό πλεονέκτημα που παρουσιάζεται στον Αρκτικό Ωκεανό.
Σε σχέση με τις παραδοσιακές θαλάσσιες διελεύσεις, οι νέες θαλάσσιες διελεύσεις είναι πολύ πιο σύντομες για τη διακίνηση των αγαθών, με βάση τη χιλιομετρική απόσταση. Σαφώς, η χαμηλή θερμοκρασία που επικρατεί στην εν λόγω γεωγραφική περιοχή, συνεχίζει να δημιουργεί δυσκολίες στη ναυσιπλοΐα. Ωστόσο, όσο οι πάγοι τήκονται και το κλίμα γίνεται θερμότερο, οι συνθήκες επιτρέπουν την γρήγορη ανάπτυξη της ναυσιπλοΐας και τη διακίνηση περισσότερων αγαθών μέσω των συγκεκριμένων διελεύσεων.
Ήδη από τον Ιανουάριο του 2018, η Κίνα έχει γνωστοποιήσει πως ενδιαφέρεται και προωθεί την ανάπτυξη του πολικού δρόμου του μεταξιού. Περεταίρω, ο όμιλος A.P. Moller-Maersk βρίσκεται επίσης σε συνομιλίες με τη Ρωσία, για την αύξηση αγαθών που διακινούνται μέσω του Βορείου Περάσματος στον Αρκτικό Ωκεανό. Ως εκ τούτου, η Ρωσία προβαίνει σε βελτίωση, ανακαίνιση και επέκταση των λιμανιών της στο Βόρειο Πέρασμα. Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, η χώρα φιλοδοξεί να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των παγοθραυστικών πλοίων, ώστε να ενισχύσει την απρόσκοπτη κυκλοφορία και να αυξήσει έτσι τη κίνηση στο Northern Sea Route.
Το πιο σύγχρονο πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό της Ρωσίας κλάσης Leader, το «Arktika», επιχειρεί ήδη στα παγωμένα ύδατα του Βορείου Θαλασσίου Περάσματος (Northern Sea Route). Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά παγκοσμίως, τα οποία διαθέτουν ειδική σχεδίαση για τα νερά της συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής (μπορεί να σπάει το πάγο με πάχος 4,3 μέτρα και δύναται να παραμείνει στη θάλασσα για 8 μήνες).
Ο ρωσικός στόλος συνεχίζει να αναπτύσσεται, ώστε δυο επιπλέον παγοθραυστικά κλάσης Leader να κρατούν ανοικτή τη διέλευση σε όλη τη διάρκεια του έτους. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, η ανάπτυξη της εμπορικής ναυτιλίας στη περιοχή δημιουργεί μεγάλο γεωστρατηγικό πλεονέκτημα για τα κράτη που βρέχονται από τον Αρκτικό Ωκεανό, για τα κράτη που βρίσκονται στον Αρκτικό Κύκλο αλλά κυρίως, για τη Ρωσία. Ένα ζήτημα με εξαιρετικά σημαντικές γεωπολιτικές προεκτάσεις, το οποίο έχει αρχίσει ήδη να απασχολεί τη διεθνή πολιτική.